Tato výzva je zaměřena na posilování ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti a zelené infrastruktury ve veřejném prostranství měst a obcí a dále na omezování všech forem znečištění.
Tato výzva je zaměřena na posilování ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti a zelené infrastruktury ve veřejném prostranství měst a obcí a dále na omezování všech forem znečištění.
Zelenou infrastrukturou se rozumí jak zelená složka (například stromy), tak modrá složka (například vodní plochy). Někdy je pro zelenou infrastrukturu využíváno i spojení modro-zelená infrastruktura. S ohledem na plnění ekosystémových služeb a zmírnění klimatických změn jsou pro účely IROP 2021-2027 do výdajů na zelenou infrastrukturu zahrnuty i umělé prvky modré složky jako například zasakovací povrchy, umělé vodní prvky a úprava břehů.
Ze získaných prostředků je možné financovat tyto aktivity:
Podpora je zaměřena na veřejná prostranství – na jejich vznik či úpravu ve vazbě na zelenou infrastrukturu. Podporovány budou např. náměstí, parky, pěší zóny, uliční prostory, volně dostupné vnitrobloky nebo náplavky.
Dopravní infrastruktura je podporována v přímých výdajích na hlavní část projektu maximálně v rozsahu 40 % rozlohy veřejného prostranství, které je předmětem realizace projektu. Podmínkou je splnění specifických kritérií přijatelnosti (zejména propustnost povrchů). Do způsobilých výdajů nepatří investice do silnic I. třídy, II. třídy a III. třídy a investice do tratí pro kolejová vozidla. Do plochy dopravní infrastruktury se započítávají: pozemní komunikace (včetně částí vymezených pro cyklisty), odstavné a parkovací plochy, zálivy zastávek, stání a točny pro vozidla veřejné hromadné dopravy, tramvajové pásy. Do limitu dopravní infrastruktury se nezapočítávají nástupiště zastávek veřejné hromadné dopravy, chodníky a samostatné komunikace pro pěší, společné komunikace pro pěší a cyklisty a pozemní komunikace v případě, že se jedná o pěší zónu nebo obytnou zónu.
Při plánování projektu je nutné zohledňovat hledisko genderové rovnosti a mělo by být využíváno genderové plánování, které rovněž reflektuje otázku bezpečí ve veřejných prostranstvích, které je úzce provázáno se specifickými potřebami žen a mužů. Při plánování infrastruktury je nezbytné se vyhnout potenciálně nebezpečným místům, jako jsou podchody, tunely, temná zákoutí a nepřehledná místa. V případě, že stávající prostor nelze měnit, lze řešit např. instalací širokoúhlého zrcadla a přídavného osvětlení tak, aby byl prostor čitelnější.
Toto hledisko je třeba popsat ve studii proveditelnosti.
Pozor, projektový záměr musí být projednán s veřejností.
Mezi oprávněné žadatele patří:
Minimální výše dotace je stanovena na 5 mil. Kč, maximální potom na 100 mil. Kč.
Celková alokace výzev je z Evropského fondu pro regionální rozvoj a ze státního rozpočtu dohromady zhruba 5 miliard Kč.
Ukončení příjmu žádostí: 10. 6. 2024
Z předchozích let už máme celou řadu zkušeností s podáním úspěšných žádostí a jednoduše už víme, co funguje. Neváhejte se na nás co nejdříve obrátit třeba jen s dotazem, ale i s konkrétním záměrem, vše probereme při bezplatné a nezávazné konzultaci.
Nebo si nejdřív prohlédněte naše hotové projekty.
Výzvu IROP pro méně rozvinuté regiony (č. 63) najdete tady.
Výzvu IROP pro přechodové regiony (č. 64) najdete tady.
Výzvu IROP pro více rozvinuté regiony (č. 65) najdete tady.